• Home
  • /
  • Page

Strategia wdrażania elektrycznych i autonomicznych pojazdów

Modele biznesowe funkcjonowania motoryzacji elektrycznej i autonomicznej

Rozwój motoryzacji elektrycznej to cel Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) oraz Planu Rozwoju Elektromobilności (PRE). W Strategii Energetycznej Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji upowszechnienie pojazdów elektrycznych to jeden z sześciu głównych celów rozwoju przemysłu ICT. Widzimy możliwość wykorzystania zbliżającego się przełomu technologicznego do zajęcia znacznie silniejszej pozycji na rynku produkcji osprzętu elektrotechnicznego, elektroniki i oprogramowania dla elektrycznych środków transportu.

Teza główna panelu

Polski przemysł ICT ma szansę zwiększyć swój potencjał w oparciu o wzrost produkcji na rynek  elektrycznych i autonomicznych środków transportu. Rozwój motoryzacji elektrycznej przyczyni się do modernizacji polskiej energetyki, obniżenia kosztów transportu i zwiększenia udziału własnych paliw i źródeł energii w bilansie energetycznym kraju.

Opis problemu

Pierwsze samochody elektryczne pojawiły się już w sprzedaży, a prognozy wskazują, że będą podstawą transportu w ruchu lokalnym. Po roku 2020 wzrost rynku i spadek kosztów produkcji magazynów energii spowodują, że opłacalność zakupu samochodu elektrycznego będzie ewidentna. Wiele przedsiębiorstw poszukuje nowych modeli biznesowych, które przyspieszą rozwój rynku tych pojazdów. Są pomysły, by relatywnie wysokie koszty magazynów energii rozłożyć klientowi w czasie w taki sposób, aby koszt zakupu samochodu miejskiego i jego koszty eksploatacji stanowiły atrakcyjną ofertę jak najszybciej. Biorąc pod uwagę, że rośnie w Polsce liczba rodzin posiadających 2 samochody w gospodarstwie rodzinnym, jeden z nich może być samochodem miejskim o napędzie elektrycznym. Jakie instrumenty finansowe mogą efektywnie stymulować rozwój tego rynku? Rozwój motoryzacji elektrycznej może spowodować spadek sprzedaży paliw płynnych. Jednocześnie zwiększą się inwestycje prywatne w produkcję energii z OZE na potrzeby motoryzacji. Z dużym prawdopodobieństwem wzrośnie stopień wykorzystania energetyki systemowej w godzinach nocnych i spadnie import paliw płynnych. Czy rozwój motoryzacji elektrycznej daje szansę na zmniejszenie importu i zwiększenie eksportu? Czy zmiana struktury popytu i przestawienie się w większym stopniu na rodzime źródła energii wymaga istotnej zmiany w konstrukcji strumieni przychodów budżetu Państwa? Prawidłowe prognozy są niezbędne dla rozplanowania działań przygotowawczych. Transformacja technologiczna, do której zbliża się motoryzacja będzie współgrać w czasie z wdrożeniem transportu autonomicznego i przyspieszeniem transformacji w polskiej energetyce. Uważamy, że procesy te, prawidłowo zarządzane, mogą przyczynić się do podniesienia konkurencyjności przemysłu i zwiększenia tempa rozwoju gospodarki. Warunkiem koniecznym wykorzystania nowych możliwości biznesowych jest pełna synchronizacja celów SOR, PRE i strategii energetycznej z planami rozwoju sieci szerokopasmowych NGN i 5G. Powinniśmy starać się, by u podstaw było wykorzystanie świata Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji. Samochód zdolny do jazdy bez kierowcy potrzebny jest głównie w ruchu miejskim, dlatego prace konstrukcyjne zakładają wdrożenie tej technologii w pierwszej kolejności w samochodach elektrycznych. Koszt sztucznego kierowcy w samochodzie elektrycznym będzie niższy niż w spalinowym. Mniejsze zainteresowanie rozwojem autonomiczności w samochodach spalinowych wynika również z prognoz rozwoju technologii magazynowania energii elektrycznej. To prowadzi do wniosku, że e-mobility to w równym stopniu zadanie budowy samochodu elektrycznego, sieci komunikacji szerokopasmowej i inteligentnego oprogramowania. W trakcie panelu postaramy się połączyć w pojęciową całość: koncepcję budowy specjalizacji przemysłowej, przemysł cyfrowy, strategię rozwoju w zakresie transportu elektrycznego/autonomicznego i znaczenie szybkiego wdrożenia do praktyki reguł definiujących formalnie zasady wdrażania niezbędnego oprogramowania i monitoringu/opomiarowania. Chcemy popularyzować informację, że PRE to plan rozwoju systemu autonomicznego transportu. Czy rozwój autonomicznego transportu elektrycznego zwiększy efektywność energetyczną gospodarki?

E-mobility to zmiana infrastrukturalna i cywilizacyjna, która dotyczy:

  • systemu elektroenergetycznego

Jak przygotować się do ewentualnego zwiększenia zapotrzebowania na energię elektryczną o 20 GWh dziennie w roku 2025 i o ok. 100 GWh do roku 2030? Kiedy potrzebne będą systemy planowania ładowania nocnego, zarządzania ładowaniem dziennym itd.?; Czy samochód elektryczny przyczyni się do rozwoju OZE w Polsce?

  • systemu paliwowego

Samochody elektryczne wraz ze wzrostem zasięgu wymagać będą stacji szybkiego ładowania (standard CCS został przyjęty w UE). Czy można wykluczyć, że na połączeniach międzymiastowych rozwijać się będzie transport wodorowy? Czy to oznacza konieczność przygotowania kompleksowych planów transformacji systemu zasilania transportu do roku 2025? Czy to zapowiedź wybuchu wielkiej liczby inwestycji prywatnych?

  • sieci szerokopasmowych, Smart Grids i Smart City,

Czy miasta powinny włączyć się w promowanie motoryzacji elektrycznej i autonomicznej? Jak zorganizować zarządzanie ruchem i ładowaniem, by zapewnić  kompatybilność  oprogramowania, opomiarowania i systemów bezpieczeństwa?

  • adaptacji miast do transportu elektrycznego (stacje ładowania i sieć 5G),

Jakie rozwiązania wydają się dzisiaj bezpieczniejsze? Czy cała „inteligencja” będzie zainstalowana w komputerach samochodów, czy będzie wspomagana przez moc obliczeniową w chmurze?

  • nowych modeli funkcjonowania miast, zachowań społecznych i wynikających z tego modeli biznesowych.

Jak te zmiany wpłyną na życie mieszkańców miast, na sposób korzystania z dróg i przestrzeni publicznej? Czy to zwiększy obciążenie Internetu i całej infrastruktury sieciowej miast?